Drepturile cetățenilor și respectarea acestora reprezintă o preocupare constantă pentru umaniști și, în acest context, comisarul european Adina Vălean a fost interpelat, pe tema unui abuz comis frecvent în perioada pandemiei, respectiv evitarea de către companiile aeriene a rambursării banilor datorați și înlocuirea acestora cu vouchere.
Europarlamentarul umanist Maria Grapini a solicitat răspuns scris la întrebarea „cum are de gând Comisia să acționeze pentru ca drepturile pasagerilor din transportul aerian să nu mai fie încălcate” și care sunt măsurile luate de Comisie în aceste cazuri.
Potrivit Adinei Vălean, pe parcursul crizei provocate de pandemia de COVID-19, Comisia a precizat, în mod constant, că drepturile consumatorilor și ale pasagerilor, inclusiv dreptul la rambursare în bani, rămân aplicabile, în ciuda contextului actual fără precedent.
Din acest motiv, Comisia a inițiat proceduri de constatare a neîndeplinirii obligațiilor împotriva a două state membre pentru că au adoptat acte legislative contrare cadrului juridic al UE, a mai spus comisarul pentru Transporturi. „Întrucât responsabilitatea pentru asigurarea respectării Regulamentului (CE) nr. 261/2004 privind drepturile pasagerilor care utilizează transportul aerian revine, în primă instanță, organismelor naționale de aplicare a legii,Comisia revizuiește, de asemenea, situația din toate cele 27 de state membre, în ceea ce privește aplicarea normelor UE privind drepturile pasagerilor de către autoritățile naționale ale statelor membre”, a menționat Adina Vălean.
Oficialul european a precizat că, în urma dialogului purtat cu Comisia și cu autoritățile naționale de protecție a consumatorilor, în cadrul unei acțiuni a Rețelei de cooperare pentru protecția consumatorilor, cu privire la practicile de anulare și rambursare legate de COVID-19, 16 companii aeriene importante s-au angajat să asigure o mai bună informare și rambursarea la timp a pasagerilor, în cazul anulării zborurilor.
Biroul de presă