Deputatul PUSL Ana Loredana Predescu, membru în Comisia pentru Educație, a făcut o radiografie dură a învățământului din România, acolo unde există o multitudine de probleme care nici până astăzi nu au fost rezolvate, începând cu infrastructura școlară și terminând cu slaba pregătire profesională a unora dintre cadrele didactice.
„Mereu prima zi de școală aduce emoții mari pentru elevi, părinți și bunici, dar și pentru profesori. Iar emoțiile continuă și într-a doua!
Am fost alături de copiii mei în prima zi de școală. Cu tristețe spun că politicul, din punctul meu de vedere, a eșuat în a-și face datoria față de școala românească și față de elevii săi.
Îmi exprim speranța că noua lege a educației va aduce schimbarea mult așteptată și va reda statutul profesorului și al meritocrației, atât în rândul profesorilor cât și al elevilor, dar cu unele corecții, sper, aplicate prin amendamente.
Pentru că dincolo de a fi absolventă de ASE sunt absolventă de Liceu Pedagogic și am profesat în București patru ani ca învățător titular (cu nota 9,60 la examenul de titularizare), nu am cum să fiu altfel decât tributară acestui domeniu si să fiu alături de dascăli și de elevi.
Avem un început de an cu aproape trei milioane de elevi, cel mai mare număr din ultimii ani, printre care se află și copiii mei, Victoria și Tudor.
Deși cu toții milităm pentru reducerea abandonului școlar, autoritățile nu fac nimic pentru a crea condițiile necesare. În primul rând problema transportului, a mesei calde și mai nou, în multe localități, a spațiului insuficient. Cum este cazul fetiței mele Victoria, care în clasa a IV-a H își desfășoară orele limitat, într-o fostă sală de sport, 34 de elevi în clasă și la program de după amiază. La fel se întamplă și cu clasele a III-a și a V-a deoarece sunt 14 clase pregătitoare pentru care administrația locală nu a construit/ închiriat niciun spațiu nou. Cei aproape 3000 de elevi învață în trei schimburi, ca la fabrică.
Spunea dl. ministru că peste 4000 de cadre didactice sunt necalificate!!! Dintre care 1000 sunt fără studii superioare!! Deci de la cine să avem pretenția să ne pregătească copii de 10? Copii care să urmeze o facultate? De la cei care nu o au? Când eu am dat examenul de titularizare, cam cu 20 de ani în urmă, erau 17 posturi scoase la titularizare și 400 de candidați în București. Acum, de exemplu, în Ilfov, au fost scoase la concurs 100 de posturi de învățători pentru care s-au prezentat mai puțini candidați decât posturile libere…
Doar cei care profesional nu au prea multe opțiuni mai merg în sistemul de învățământ, din cauza salariilor mici în primul rând.
În al doilea rând desființarea liceelor pedagogice a însemnat sfârșitul pregătirii dascălilor buni! Și cei care contează cel mai mult în parcursul școlar al copiilor sunt învățătorii! Deoarece orice lucru început prost se termină prost!
Cei care termină studii superioare sunt doar absolvenți de facultate, nu profesori! Atât timp cât nu urmează modulele de pregatire pedagogică care presupun ore de metodică și practică pedagogică care sunt esențiale pentru formarea unui profesor.
Și lista problemelor poate continua…
Îmi doresc foarte mult, pentru că și eu sunt unul dintre ei, ca părinții să redevină partenerii cadrelor didactice, de la vestimentația copiilor și comportament, până la sprijinirea învățării. Să redea învățătorului și profesorului respectul și autoritatea cuvenite, care sunt generate în primul rând, din familie.
Vreau să închei spunând că, în ciuda multor contestații, am încredere în ministrul Educației, pe care îl cunosc de mult timp, deoarece este în primul rând un om riguros și printre singurii calificați, dintre cei cu putere de decizie, să ia decizii pentru învățământul românesc.
Sper ca toți elevii să aibă parte de un an plin de reușite și de învățături bune, dar mai ales de educație!”, scrie Ana Loredana Predescu.