Intenția Guvernului de a crește nivelul salariului minim brut pe țară de la 2080 la 2262 de lei ar asigura, pe de o parte, o necesară suplimentare a veniturilor unor categorii vulnerabile de angajați și, pe de altă parte, ar putea avea efecte pozitive asupra consumului și producției.
În egală măsură, această creștere a salariului minim brut va pune presiune pe angajatori, în special pe cei mici și medii, ale căror afaceri pot fi grav destabilizate de un nou efort financiar. Iar dacă 5-10% dintre IMM-uri își închid porțile, vor avea de suferit atât angajații cât și bugetul de stat.
În aceste condiții, analizând obiectiv interesele legitime ale tuturor părților implicate și ale economiei românești în ansamblu, ar fi necesar ca măsura creșterii salariul minim brut să fie echilibrată de o reducere proporțională a taxelor și impozitelor aplicate pe salarii. Concret, logica economică și responsabilitatea socială impun ca această creștere preconizată de 8.7% a salariului minim brut să fie însoțită de reducerea cu 8.7% a impozitării muncii.
În caz contrar, efectele negative ale unei presiuni suplimentare pe angajatori se vor transmite direct și asupra angajaților. Astfel, o decizie teoretic utilă se va transforma într-o măsură nocivă pentru economia românească și pentru categoriile sociale vulnerabile.
Text publicat joi, 31 octombrie, de Profesor Dan Voiculescu pe blogul personal https://danvoiculescu.net/blog/2019/10/solutia-corecta-pentru-cresterea-salariului-minim-brut/